PELAN STRATEGIK (2013 – 2015)
1.0 HAL EHWAL MURID
Pengenalan
Pengurusan Hal Ehwal Murid adalah merupakan organisasi
sokongan penting serta menjadi pendukung kepada lonjakan pencapaian prestasi
akademik serta kokurikulum di peringkat sekolah. Di mata masyarakat tempatan ia
merupakan sebagai penetapan indentiti sekolah dari segi sahsiah muridnya.
Justeru itu, Pengurusan Hal Ehwal Murid dituntut untuk meningkatkan sahsiah
diri murid dari segi aspek disiplin diri.
Oleh hal yang demikian, Pengurusan Hal Ehwal Murid telah
merangka beberapa strategi serta program bagi memenuhi tuntutan dan harapan
pihak sekolah dalam menangani isu-isu yang berkaitan dengan hal – ehwal murid.
Dengan adanya strategik serta program yang dirangka dan dijalankan akan
memartabatkan diri murid menjadi modal insan yang berguna kepada Negara.
OBJEKTIF KECEMERLANGAN PENGURUSAN HAL EHWAL MURID
1. Membangunkan modal insan yang beraklak mulia dengan
senantiasa mengamalkan nilai-nilai murni.
2.
Memberi
perangsang kepada murid supaya menyintai dan sayangkan sekolahnya dan sekaligus
mengurangkan gejala ponteng sekolah dikalangan murid.
3. Memupuk serta menaman nilai kesatuan dikalangan murid
supaya mereka sama-sama ingin belajar dan menjaga harta benda sekolah yang
akhirnya akan mengurangkan budaya vandalisme.
4.
Memupuk
nilai sayangilah diri sendiri khusus dari segi kesihatan untuk membanteras
kegiatan merokok, inhalan dan penyalahgunaan dadah.
5.
Mengurangkan
jurang ketidaksamaan sosial dan budaya serta memupuk kerjasama dikalangan murid
supaya budaya perpaduan antara kaum terjalin.
6.
Menjadikan
sekolah sebagai rumah kedua kepada murid sekolah ini.
1.1 ANALISIS SWOT PERINGKAT BIDANG HAL EHWAL
MURID
KEKUATAN
(STRENGTH-S)
S1 – Kerja berpasukan dalam Organisasi
S2 – Suasana persekitaran yang selamat dan
aman.
S3 – 65% pelajar tinggal di berhampiran
sekolah
S4 – Mempunyai Servis Kontraktor Kawalan
Keselamatan Swasta.
S5 - Mempunyai Servis Kontraktor Pembersihan
Kawasan Swasta.
S6 – Mempunyai Servis Kontraktor Kantin
Swasta.
S7 – Mempunyai Pusat Akses komputer sekolah
S8- Bilangan guru setiap unit mencukupi
PELUANG
(OPPORTUNITIES-O)
O1 –
Hubungan dua hala yang baik antara ibubapa/penjaga dengan sekolah.
O2 –
Hubungan rapat dan baik dengan pihak PDRM untuk menangani isu-isu disiplin dan
keselamatan sekolah.
O3 –
Hubungan baik pihak JPN, dan PPD dengan sekolah.
O4 –
Kerjasama dengan pihak PIBG dengan baik dan
memberangsangkan
dalam menangani isu-isu disiplin
O6 –
Mempunyai Kemudahan ICT yang baik.
KELEMAHAN
( WEAKNESS – W )
W1- Aspek 3K belum mantap
W2- Ramai guru tidak yakin mengendalikan kes
disiplin
W3- Terdapat blok bilik darjah dan prabot dalam
keadaan daif
W4- Sistem perparitan yang tidak sempurna
ANCAMAN ( TREAT – T )
T1 –
Kedudukan sekolah berdekatan dengan kampung dan
terdapat
orang kampung menjual arak dan rokok
T2 –
Terdapat lembu peliharaan dan anjing liar berkeliaran
T3 -
Kemudahan pengangkutan awam kurang.
T4 –
Jarak perjalanan murid dari rumah ke sekolah jauh.
T5 –
Keadaan perabot kelas dalam keadaan kurang memuaskan
T6 –
Ibubapa/penjaga kurang mengambil berat tentang disiplin murid.
T7 –
Menerima murid yang mempunyai Prestasi akademik rendah
T8- Sikap ibubapa yang defensif kepada
anak-anak
1.2
PELAN
STRATEGIK HAL EHWAL MURID (2010 -2014) ISU
ISU
|
MASALAH
|
MATLAMAT
|
STRATEGI
|
INDIKATOR PENCAPAIAN
|
1. Peratusan
murid hadir ke sekolah kurang dari 90%.
|
Peratusan tidak
hadir ke sekolah bersebab tinggi.
|
Menambahkan
peratusan pelajar datang ke sekolah.
|
Mengadakan
program meningkatkan peratusan pelajar yang datang ke sekolah.
|
Sifar gejala
ponteng di kalangan murid menjelang 2015.
|
2. Kemahuan
belajarpelajar kurang memuaskan
|
Masih terdapat murid
yang hadir ke sekolah hanya untuk suka-suka sahaja.
|
Mengurangkan
sikap malas murid
|
Mengadakan kempen
dan mengadakan sesi bimbingan untuk murid.
|
Melahirkan pelajar yang minat belajar dan cemerlang.
|
3. Tahap kerosakan
SPBT tinggi
|
Peratusan kerosakan SPBT dalam lingkugan 15% daripada jumlah buku.
|
Mengurangkan
Peratusan kerosakan
SPBT dari 15% jumlah buku kepada 5%.
|
Mengadakan
kempen/program
sayangi buku teks.
|
Sifar kerosakan pada
SPBT pada 2015.
|
4. Tahap pengurusan 3k perlu diperbaiki.
|
Prestasi pengurusan 3K
sekolah masih rendah.
|
Meningkatkan
prestasi pengurusan 3K
ke tahap yang boleh dibanggakan.
|
Mengadakan
program dan aktiviti
yang menyeluruh
bagi meningkatkan prestasi 3K
|
Tahap pengurusan 3K
yang tahap yang maksimum dan sekolah sifar sampah.
|
1.3 PELAN
TAKTIKAL HAL EHWAL MURID
BIL
|
PROGRAM
|
OBJEKTIF
|
TANGGUNG
JAWAB
|
TEMPOH
|
KOS/SUMBER
|
TOV
|
ETR
|
INDIKATOR PENCAPAIAN
|
1
|
Kempen
Sekolah Destinasiku
|
Mempertingkatkan
kesedaran murid
akan kepentingan
pendidikan
|
Pengetua,
Semua
Penolong
Kanan, Semua
Kaunselor,
Semua
Guru
|
Jan – Nov.
|
Sekolah
|
Murid ponteng secara
keseluruhan
melebihi 5 % setiap hari.
|
Gejala
ponteng di kalangan murid menurun sehingga 0%.
|
Sifar peratusan
ponteng di
kalangan murid
menjelang tahun 2015
|
2
|
Kempen
Mari
Belajar
|
Meningkatkan
kesedaran tentang ketrampilan & kemahuan
belajar
|
Pengetua,
Semua
Penolong
Semua
kaunselor, guru
|
Jan –
Nov
|
Sekolah,
PIBG,
IbuBapa
|
Sekolah,
PIBG,
IbuBapa
|
Penurunan
sebanyak
2% di kalangan murid yang terlibat
|
Melahirkan
murid cemerlang dan rajin
|
3
|
Kempen
Sayangi Buku
Teks
|
Meningkatkan
kesedaran dan
tanggungjawab
dalam
|
Pengetua,
Semua
Penolong
Kanan,Semua
Kaunselor,Semua
Guru
|
Jan –
Nov
|
Sekolah,
PIBG,
IbuBapa
|
15% buku SPBT
didapati rosak
|
Mengurangkan
peratusan
kerosakan
SPBT
sebanyak 10%lagi
|
Sifar kerosakan
SPBT
menjelang
tahun 2015
|
4
|
Kempen
SekolahKu,
RumahKu.
|
Menjadikan sekolah
sebagai rumah
kedua bagi
murid.
|
Pengetua,
PK HEM,
Semua guru
|
Jan –
Nov
|
Sekolah,
PIBG,
IbuBapa
|
Tahap pengurusan
sekolah adalah
cermelang mengikut standard yang ditetapkan
|
Tahap
pengurusan
sekolah adalah
cemerlang mengikut standard yang ditetapkan.
|
Menjelang
tahun 2015
tahap
pengurusan
ditingkatan
kepada 100%.
|
PELAN OPERASI HAL EHWAL MURID
Nama Projek
|
1. Kempen sekolah Destinasiku..
2. Kempen Mari Belajar.
3. Kempen Sayangi Buku Teks.
4. Kempen SekolahKu, RumahKu.
|
Objektif
|
Melahirkan murid yang beraklak mulia,
berdisplin ,berdedikasi, bertanggungjawab dan bermotivasi tinggi.
|
Tempoh
|
Pertengahan Tahun dan Akhir Tahun
|
Kumpulan Sasaran
|
Semua
Murid SK JAYA BARU
|
Guru Terlibat
|
PK
HEM, Unit Bimbingan Dan Kaunseling, Semua AJK dibawah HEM.
|
Proses Kerja
|
Mengikut
AJK masing-masing yang telah dirancangkan
|
Kekangan
|
1. Masalah Pengangkutan 2. Masa terhad
3. Sumber Kewangan 4. Tempat
|
Pemantauan
|
Pengetua,
PK HEM, PK Kokurikulum, Kaunselor Dan Setiausaha AJK HEM
|
Penilaian
|
Perkembangan
murid yang terlibat akan dinilai dari semasa ke semasa oleh pemantau
|
Penambahbaikan
|
Penambahbaikan
akan dilakukan pada modul latihan bagi sesi yang berikutnya nanti
|
RUMUSAN AHLI JAWATANKUASA HAL EHWAL MURID
Dengan adanya Pelan Strategik, Taktikal dan
Operasi yang telah dirancangkan dan seterusnya akan dilaksanakan diperingkat
Jawatankuasa masing-masing akan memantapkan lagi pengurusan HEM ke arah
kecemerlangan lagi menyokong serta mendukung segala program dan aktiviti
sekolah khususnya dalam melonjakkan prestasi akademik murid ke tahap yang boleh
dibanggakan. Kerjasama secara berpasukan dalam ahli jawatankuasa masing-masing
akan menentukan kejayaan sesuatu organisasi. Diucapkan ribuan terima kasih dan
tahniah kepada semua ahli jawatankuasa yang telah berjaya merangka serta
merumuskan segala perancangan dan program di bawah Pengurusan HEM bagi satu
tujuan iaitu untuk mencapai visi dan misi sekolah